dinsdag 17 juni 2014

In schoonheid eindigen

Nog anderhalve dag stappen. Ik kies voor de pittigste variant die me de dag erna in een station brengt. Vandaag Les Contamines - Bionassay, langs de alpiene variant van de Tour de Mont Blanc. Morgen verder naar Saint Gervais.
Een eerste verrassing: in Les Contamines legt een groepje "moeilijke" jongeren de laatst hand aan een thematuin over Samivel : mijn favoriete Franse auteur. Een heerlijke combinatie van grappige akwarellen en heel diepzinnige stukjes tekst.
Op de Alpage de Miage : serieus onder de indruk van de noordwand die zo'n 2000 m oprijst boven de groene weitjes. En... de top is af en toe uit de wolken.
In de afdaling van de Col de Tricot passeer ik de laatste smeltende sneeuwplekken. Mmm, die speciale geur van de natte sneeuw en het ontluikend groen. Een frisse, groene geur die ze van mij gerust in flesjes mogen verkopen.
De Glacier de Bionassay is er erg aan toe. Ik zag hem laatst een jaar of 8 geleden. Toen was ie spectaculair ingekrompen. Nu is het veel erger: finaal in drie stukken opgebroken.
De vele wegen naar Bionassay volgen allemaal de lange graat van het tramspoortje. Net 100 jaar oud. Ik passeer het hotel Bellevue dat even oud is, en een paar jaar geleden helemaal gerenoveerd is tot het meest energiezuinige hotel ter wereld. Maar het is niet open. Blijkbaar heeft de eigenaar en passant de buitenmuren wat verzet en is alles wat groter gebouwd dan in zijn bouwvergunning...
Een leuke graat om wat te flaneren Chamonix te bekijken. Tot een blikseminslag dichtbij me tot de orde riep. Vlug naar beneden. Ik kon het grootste deel van de stortbui vermijden omdat een 4x4 me een lift aanbood. Toch leuk dat er hier 4x4en rondrijden.
In de gite kreeg ik nog een ijskoude douche. De trein die ik morgenmiddag wil nemen rijdt waarschijnlijk niet. De SNCF staakt al een tijdje en het einde is nog niet in zicht. Hier is geen internet. Zorgen voor morgen dus.
De tips stromen binnen van de groep die in de gite logeert en van het thuisfront. Ideeën genoeg, we kunnen rustig slapen.
Voor het slapen gaan : genieten (voor het eerst) van het zicht op de 4000ers in de buurt: Dome de Gouter, Aiguille de Bionassay. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten