maandag 16 juni 2014

Witte Dame met sluier

Tussen de Refuge de Balmes en de Refuge du Croix de Bonhomme zou ik van het ene naar het andere uitzichtpunt op de Mont Blanc stappen. De wolken blijven de hele dag hardnekkig op zo'n 2800 m hangen en de witte berg blijft dus onzichtbaar. Ik veronderstel dat deze grand old lady zich vandaag nog eens goed wit bepoedert om er morgen nog beter uit te zien.
Eerste halte : de Refuge de Presset. Ideaal om vanop het terras de steenbokken te bekijken. De gardien had een telescoop klaargezet. Een groepje van 7 die een specifieke rots likken voor wat zout en een groepje van een 10-tal die vredig grazen.
Van de gasten in de Presset hoor ik een horrorverhaal van een vreselijk onweer gisteren met hagel, 2-3 uur aan een stuk. Ik zat toen op dezelfde berg maar aan de andere zijde. Daar was het lang niet zo erg en het grootste deel trok over tijdens een half uur pauze in een verlaten herdershut. Er wordt voor mij gezorgd!
Afdaling langs een onbekende variant door de Combe d'A Neuve. Een hele vreemde vallei, met een soort midden-richel die over de hele lengte van de vallei doorloopt. Moerasjes met honderden orchideeën, half bevroren meertjes, mistflarden tussen rotstorens,... Als er geen uitzicht is dan geniet je des te meer van wat vlakbij is.
Op de klim naar de Croix de Bonhomme wordt het plots echt druk. Allé - voor mijn doen dan toch. Dagjesmensen en heel veel trekkers op de Tour du Mont Blanc. De TMB is een van de drukste huttentochten van de Alpen. Dus logisch dat er nu al op weg zijn om 'm vóór het drukke seizoen te doen. Maar als iedereen op zaterdag op dezelfde plek vertrekt ... dan kom je er niet natuurlijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten